maanantai 3. marraskuuta 2014

Lehtijutussa kotimaisuudesta



Tavaratalo J Kärkkäinen kirjoitti lehdessään meistä jutun, sinivalkoisessa teemanumerossa oli aiheena kotimaisuus. Valtaosa Silver Barin koruista on toki maahantuotuja, mutta voimme silti olla ylpeitä siitä että olemme niitä harvinaisempia korutukkuja jolla on myös omaa valmistusta.

Arvostan sitä että J Kärkkäinen haluaa ottaa esille asian, että jos jokainen meistä valitsisi ostotilanteessa useammin kotimaisen vaihtoehdon kun ulkolaisen, niin Suomeen säästyisi tuhansia työpaikkoja. Esimerkiksi, meidän mallistossa löytyy sekä ulkolaisia kivikrappanoita että omaa valmistusta. Ulkolaiset ovat halvempia, koska niissä työn osuus hinnassa on pienempi kun omassa valmistuksessa. Suomalainen työntekijä on kallis kaikkine kuluineen.

Krappanakorun suositushinnassa ero on noin 20 prosentin luokkaa, siis suomalainen krappana on sen verran kalliimpi kun ulkolainen. Kotimaisen korun laatu on varmasti 20% parempi, mutta miten sen selittää kuluttajalle? Kivi pysyy paremmin paikoillaan, materiaali on vähemmän taipuisa, tapissa on kaksi uraa, jotta takaosa pysyy paikoillaan paremmin... Myyntiargumentteja kyllä löytyy, mutta onko ne asiakkaan tiedossa, ja ennen kaikkea: onko asiakas valmis maksamaan hitusen verran enemmän?

Tässä Suomen koruteollisuudelle pähkinä purtavaksi...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti